Kamis, 19 November 2015

Sembelit Penyelesaian Untuk Usia Berbeza

Sembelit Penyelesaian Untuk Usia Berbeza

Sembelit adalah keadaan biasa yang dialami tanpa mengira usia individu. Ia ditakrifkan oleh pergerakan usus yang tidak teratur dan tidak kerap. Seorang individu yang menghidap penyakit ini mempunyai masalah membuang air besar kerana mereka sering keras dan kering. Ini jenis najis adalah disebabkan oleh penyerapan air berlebihan dalam badan, meninggalkan najis dalam keadaan sedemikian. Walaupun menyakitkan, ia adalah satu keadaan yang memalukan yang kebanyakan penghidap tidak mengaku mempunyai. Dengan bilangan penyelesaian sembelit ada, individu tua dan muda tidak akan sukar untuk mencari ubat sembelit untuk menyesuaikan keadaan mereka.

Walaupun bayi juga boleh mengalami sembelit, ia tidak akan berlaku dengan kekerapan yang sama seperti mereka yang dewasa. Oleh kerana bayi tidak dapat meluahkan apa yang mereka rasa, ibu bapa sering kali menjadi cemas dan bingung bagaimana untuk membantu bayi mereka. Dengan bayi, ibu bapa boleh memilih untuk menukar diet kepada makanan yang tinggi serat seperti prun dan epal atau menggunakan semua pelembut najis atau pembersih kolon semula jadi. Melangkah untuk semua penyelesaian semula jadi akan menghalang bayi daripada mengalami kesan sampingan yang disebabkan oleh bahan kimia yang digunakan dalam lain-lain jenis rawatan.

Wanita hamil adalah satu lagi demografi tertentu. Sebagai wanita di peringkat membawa orang yang lebih kecil di dalam mereka, wanita mengandung cenderung untuk menjadi fizikal yang lebih lemah, lebih rapuh dan mudah terdedah kepada penyakit. Inilah sebabnya mengapa sembelit boleh berleluasa semasa peringkat ini. Beberapa sebab yang mungkin termasuk perubahan hormon, diet atau tekanan yang ditanggung dengan bayi yang sedang membangun di dalam dia. Oleh itu, ia adalah lebih penting bahawa wanita mendapatkan lebih banyak ubat semula jadi untuk keadaan mereka. Perubahan dalam diet adalah lebih disyorkan pada peringkat ini dengan meningkatkan jumlah serat dalam makanan harian mereka. Selain daripada minum air yang banyak, wanita hamil dicadangkan untuk mengambil lebih banyak makanan yang kaya serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran hijau, bijirin dan roti yang mengandungi bijirin penuh. Minuman yang kaya dengan serat juga boleh mencapai kesan yang sama.

Bagi kebanyakan orang dewasa yang lain, julap yang biasa digunakan untuk merawat sembelit. Walau bagaimanapun, kerana ini sering mengandungi bahan kimia, ia adalah penting untuk memilih dengan teliti. Walaupun orang dewasa mempunyai rintangan yang lebih baik berbanding dengan bayi, bahan kimia dalam julap masih boleh menyebabkan kesan sampingan. Pilih julap yang mengandungi bahan-bahan semula jadi. Lebih baik lagi, ia adalah lebih sihat untuk membuat sedikit perubahan pada diet individu dan beralih kepada makanan yang tinggi kandungan serat sebaliknya.

Bersama-sama dengan senaman dan diet yang seimbang, sembelit tidak lagi perlu menjadi satu pengalaman yang tidak selesa. Penyelesaian Sembelit boleh didapati dengan mana-mana bajet untuk patut mana-mana umur dan jenis orang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar