Kamis, 19 November 2015

Apakah Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Apakah Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Ramai individu mengalami gangguan yang memberi kesan usus besar, yang juga dikenali sebagai usus besar. Gangguan ini disebut sebagai sindrom usus terganggu. Walaupun keadaan ini adalah amat tidak selesa dan menyebabkan pelbagai komplikasi gastrousus, profesional perubatan telah menubuhkan hakikat bahawa ia bukan satu keadaan yang menyebabkan kerosakan kekal pada usus besar.

Di samping itu, ia telah mendapati bahawa keadaan ini - yang juga dikenali sebagai "IBS" - tidak menyebabkan radang tisu sensitif daripada usus dan ia tidak meningkatkan risiko mendapat kanser yang memberi kesan kepada saluran gastrousus.

Punca

Punca sebenar yang dikaitkan dengan sindrom usus tidak diketahui. Walau bagaimanapun, pakar perubatan tidak mempunyai banyak teori mengapa keadaan ini boleh berlaku. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa kawasan dalaman usus mempunyai otot yang mengalami pengecutan kerana langkah diluluskan dari rantau perut untuk kawasan rektum untuk penghapusan dari badan.

Individu yang mengalami komplikasi ini seolah-olah mengalami pengecutan yang lebih sengit otot ini daripada individu-individu yang tidak mengalami IBS. Oleh itu, makanan yang diproses melalui badan terpaksa melalui lebih cepat daripada biasa. Oleh itu, ia tidak sama sekali sesuatu yang luar biasa untuk individu untuk mengalami sederhana untuk kembung teruk, poket udara yang berlebihan yang menyebabkan gas, dan juga sederhana untuk cirit-birit yang teruk.

Terdapat sesetengah individu yang mengalami sindrom usus yang tidak mempunyai isu-isu dengan meruntuhkan makanan paksa, tetapi sistem penghadaman bergerak terlalu perlahan dalam menghapuskan makanan.

Hasil daripada perkembangan ini perlahan makanan dari perut ke rektum untuk penghapusan, bentuk najis yang kering dan agak keras. Hasilnya, sembelit mungkin dialami. Doktor percaya bahawa komplikasi yang boleh mengakibatkan daripada makan sesetengah jenis makanan, sederhana kepada jumlah yang teruk tekanan pada badan, turun naik hormon, dan juga pelbagai jenis bertindih keadaan perubatan boleh menyebabkan pengalaman individu dengan sindrom usus terganggu.

Faktor Risiko

Terdapat faktor-faktor risiko banyak yang boleh membuat seseorang lebih mudah terdedah kepada membangunkan sindrom usus terganggu. Jika anda masuk ke dalam salah satu kategori di bawah, anda boleh pada masa ini atau akhirnya mengalami komplikasi yang dikaitkan dengan sindrom usus:

• Individu yang tiga puluh lima tahun atau lebih muda pada risiko yang lebih tinggi untuk membangunkan sindrom usus daripada mereka yang berumur lebih daripada tiga puluh lima lebih.
• Wanita yang untuk mengalami IBS dalam kadar yang lebih tinggi daripada lelaki. Ini termasuk perempuan yang remaja.
• Jika seseorang individu mempunyai seorang saudara dalam keluarga terdekat mereka yang mempunyai keadaan ini gastrousus, ia adalah agak berkemungkinan bahawa mereka akan membangunkan isu itu.

Jika anda mendapati bahawa anda mempunyai risiko yang tinggi untuk membangunkan sindrom usus, adalah penting untuk memastikan bahawa anda bertemu dengan doktor. Seorang profesional perubatan akan dapat melakukan ujian yang akan mengesahkan sama ada atau tidak anda mengalami keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar