Kamis, 19 November 2015

Apitherapy & Ichthyotherapy - Haiwan Penyelamat kami

Apitherapy & Ichthyotherapy - Haiwan Penyelamat kami

Dengan adanya ubat-ubatan baru dan cepat melaksanakan, kesan-kesan sampingan yang berkaitan dengan ini juga telah meningkat. Penggunaan berpanjangan ubat itu boleh menyebabkan kerosakan yang tahan lama untuk kesihatan seseorang individu. Oleh itu keperluan untuk ubat berkesan tetapi lebih sihat telah menjadi permintaan di seluruh dunia oleh orang yang mengalami penyakit.

Ini telah membawa kepada kebangkitan semula kaedah alternatif merawat penyakit dan ilmu yang berkaitan dengan ini dipanggil Perubatan Alternatif. Perubatan alternatif bertujuan untuk menyediakan pengganti yang lebih sihat berbanding ubat-ubatan konvensional dan teknik yang digunakan untuk tujuan rawatan.

Ia menggalakkan penggunaan sumber semula jadi untuk membangunkan ubat-ubatan. Ini menyebabkan proses pemulihan kurang berbahaya tetapi berkesan.

Perubatan Alternatif termasuk kelas teknik yang dikenali sebagai terapi biologi berdasarkan penyembuhan. Ini pelbagai terapi menggunakan bahan yang terdapat dalam alam semula jadi, seperti: ramuan botani, vitamin, mineral, asid lemak dan makanan berfungsi.

Dua terapi yang sangat unik didapati di bawah klasifikasi ini adalah Apitherapy dan Ichthyotherapy.

Apitherapy

Madu Lebah adalah bertanggungjawab untuk pengeluaran pelbagai produk yang boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Kami hanya tahu tentang satu produk yang Madu yang terkenal. Terapi yang menggunakan produk madu lebah untuk penyembuhan penyakit dipanggil Apitherapy.

Ini boleh termasuk penggunaan madu, royal jelly, debunga, dan lebah racun. Dalam Apitherapy, sama ada lebah sebenar adalah untuk menyengat pesakit sebagai akupunktur untuk membolehkan racun lebah untuk terus menyembuhkan penyakit atau racun yang ditadbir melalui suntikan. Ia belajar bahawa racun lebah mempunyai beberapa jenis agen anti radang yang melegakan bengkak dan kesakitan. Ini boleh digunakan untuk merawat artritis, sakit kepala migrain, sklerosis berbilang dan pelbagai keadaan kulit.

Madu mengandungi vitamin B dan mineral kompleks. Kajian juga menunjukkan bahawa ia mengandungi anti-kulat, anti-bakteria dan anti-tumor hartanah.

Debunga lebah juga dikatakan mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan. Debunga lebah mengandungi 7 kali lebih banyak protein daripada daging lembu. Biasanya lebah debunga yang terdapat dalam keping sarang lebah yang baik untuk merawat alahan. Walaupun meminum Debunga lebah juga boleh meningkatkan tenaga seksual.

Royal jelly adalah bahan berkrim yang dihasilkan oleh lebah pekerja. Royal jelly dimuatkan dengan vitamin B. Asetilkolina neurotransmitter yang terdapat di dalam otak, saraf tunjang dan bidang sistem saraf. Satu-satunya tempat yang lain di mana bahan ini didapati adalah sarang lebah. Ia mengawal memori dan meningkatkan fungsi kognitif. Ia juga diperlukan untuk menghantar mesej berulang alik sel ke sel.

Semasa sesi Apitherapy, pesakit diberi pil, serbuk atau suntikan dalam tempoh masa untuk mendapatkan rawatan. Memohon madu mentah, terus pada luka bakar bertindak sebagai penahan sakit dan antiseptik.

Ichthyotherapy

Ichthyotherapy ialah penggunaan ikan air tawar atau organisma marin sebagai agen untuk penyembuhan kulit. Sejenis khas ikan yang dikenali sebagai Ikan Kangal atau 'Doktor Ikan' bekerja di sini. Ikan itu dibenarkan untuk menggigit kulit pesakit pada kawasan yang terjejas. Ikan cekap memakan diri semua kulat dan bakteria yang terdapat pada kulit.

Kaedah ini amat berguna dalam pembersihan dan bersisik kulit yang menjadikan kulit segar dan bebas daripada kuman. Ichthyotherapy juga digunakan untuk merawat psoriasis dan gangguan kulit yang lain. Ikan Kangal hanya makan daging busuk dan dengan cara ini menjalankan prosedur terperinci penyembuhan kulit.

Dalam sesi Ichthyotherapy, pesakit itu dibuat untuk melangkah ke kolam air yang mengandungi beratus-ratus Kangal Ikan. Pesakit merasakan sensasi sedikit geli sebagai ikan mula mengamalkan makan pada kulit. Ini juga merangsang hujung saraf di permukaan kulit. Proses ini boleh dilakukan dalam tempoh beberapa bulan untuk mencapai penyembuhan lengkap penyakit itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar